بحران زیست‌محیطی؛ پیامد جنگل‌زدایی در کره شمالی

کره‌ی شمالی به‌واسطه‌ی قطع گسترده‌ی درختان و جنگل‌زدایی با بحران زیست‌محیطی و به‌تبع آن از بین رفتن پوشش گیاهی و سطح خاک و عدم تأمین مواد غذایی برای مردم مواجه شده است.

کره شمالی هر سال در ماه مارس، یک روز را به درختکاری اختصاص داده است؛ اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا این اقدام به کشوری که به‌شدت دچار جنگل‌زدایی شده است و مردمش با کمبود مواد غذایی،‌ بلایای طبیعی مخرب و سرمای سوزان زمستان مواجه هستند، کمکی خواهد کرد؟ در سال ۱۹۴۶ که کره‌ی شمالی تحت حکومت مستقیم شوروری بود،‌ این روز به‌عنوان تعطیل رسمی اعلام شد و درحال‌حاضر رسانه‌ی مورد تأیید دولت همچنان این موفقیت به اصطلاح بزرگ را گرامی می‌دارد و گاهی اوقات رهبر کره‌ی شمالی نیز در آن شرکت می‌کند.

حتی با وجود کاشت درخت‌های جدید، امرارمعاش ازطریق قطع درختان و جنگل‌زدایی تأثیر نامطلوبی بر کیفیت خاک و همچنین توانمندی کشور برای تأمین مواد غذایی مردم گذاشته است. بنجامین کاتزف سییلبرستین از دانشگاه پنسیلوانیا که به مطالعه‌ی نظارت و کنترل اجتماعی در کره‌‌ی شمالی پرداخته است، می‌گوید:

مردم به‌منظور مصارف سوختی و همچنین ایجاد فضای بیشتر برای کشاورزی، در مقیاسی گسترده اقدام به قطع درختان کرده‌اند. وقتی در مرز مشترک کشور چین یا کره‌جنوبی با کره‌ی شمالی بایستید،‌ این موضوع را مشاهده خواهید کرد،‌ جایی که شما هستید مملو از درخت و بسیار سرسبز است؛ درحالی‌که در آن‌سوی مرز و در کره‌ی شمالی تپه‌ها تقریباً خالی از هرگونه پوشش گیاهی هستند.

مشکل قطع درختان در کره‌ی شمالی صرفاً بخشی از یک بحران زیست‌محیطی بزرگ‌تر است. این کشور منزوی که به‌خاطر تهدیدهای جدی جنگ هسته‌ای در دنیا مطرح است، با خشکسالی‌ و سیل‌های مخرب فلج‌کننده‌ دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. برخی متخصصان معتقدند که این وضعیت در اثر تغییرات اقلیمی  تشدید شده و کیم جونگ اون،‌ رهبر این کشور را برای نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا برای لغو تحریم‌های اقتصادی تحت فشار قرار داده‌ است. طبق اعلام دولت کره‌ی شمالی، پوشش جنگل‌ها در قحطی دهه‌ی ۱۹۹۰ به‌میزان قابل‌توجهی نابود شد و در چند سال اخیر از ۸٫۳ به ۷٫۶ میلیون هکتار رسیده است. در پژوهشی از پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین در میلواکی در سال ۲۰۱۴ و مطالعه‌ی مؤسسه‌ی Gyeonggi Research که با کمک داده‌های ماهواره‌ای وزارت محیط زیست کره‌جنوبی انجام شد،‌ نشان داده شد که جنگل‌های کره‌ی شمالی درحال تجزیه‌شدن هستند و پوشش پیوسته‌ی درختان کمتر شده است. این موضوع برای حیات‌وحش کره‌ی شمالی خوب نیست؛ چراکه منجر به از بین رفتن سطح خاک می‌شود و به‌تبع، این کشور نمی‌تواند مواد غذایی مورد نیاز مردم را تأمین کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.